Mekonomen lehti

MEKOn liikkuvuusbarometri: pohjoismaalaiset haluavat lisää nopeuskameroita

MEKOn liikkuvuusbarometri (Mobility Barometer) on laaja ja ainutlaatuinen raportti joka kertoo, mitä pohjoismaalaiset todella ajattelevat ja tuntevat liikkumisesta yleisesti ja erityisesti sähköautoista. Nyt kolmatta kertaa toteutettava vuosittainen MEKOn liikkuvuusbarometri keräsi noin 4 000 ihmisen vastauksia Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Suomesta heidän liikkumistottumuksistaan ja -mieltymyksistään, mikä tekee siitä ainutlaatuisen tutkimuksen Pohjoismaissa. Raportti kokoaa tietoa Pohjoismaiden tasolla, mutta erittelee myös mielipiteet maittain. Se analysoi myös ikäryhmien, asuinpaikan ja sukupuolen välisiä eroja.

Liikkuvuusbarometri 2024: Nousevat kustannukset hidastavat sähköautojen hankintaa – yksi kolmesta pitää niitä varakkaille tarkoitettuina

Liikkuvuusbarometrissa käsitellään laajasti liikkuvuuteen liittyviä kysymyksiä, kuten mielipiteitä alhaisemmista nopeusrajoituksista, ajoneuvojen pakollisista alkolukoista ja nopeuskameroiden läsnäolosta teillämme. Liikkuvuusbarometri löysi myös mahdollisen syyn sähköautojen yleistymisen hidastumiselle: yksi kolmesta vastaajasta tunsi, että sähköautot ovat vain varakkaiden hankintoja.

”Sähköautojen siirtymä on yhä käynnissä, mutta hitaammin, sillä yhä useampi on huolissaan hinnasta. Merkittävä osa väestöstä näkee sähköautot ’varakkaiden ajoneuvoina’, mikä aiheuttaa haasteen siirtymisessämme kohti ympäristöystävällisempää ajoneuvokantaa. Samaan aikaan Liikkuvuusbarometri osoittaa, että tiukempi talous ei ole vaikuttanut ajotottumuksiimme – ihmiset käyttävät autojaan aivan yhtä paljon kuin ennen, eikä mikään muu kulkumuoto ole lähelläkään suosiota. Nämä havainnot saavat meidät pohtimaan, kuinka voimme jatkaa kestävien liikkumisratkaisujen edistämistä samalla, kun täytämme ihmisten arjen tarpeet”, sanoo MEKOn toimitusjohtaja Pehr Oscarson.

Tämän vuoden tutkimuksen mainittavimpia löydöksiä:

  • Vaatimukset tiukemmista liikenneturvallisuustoimista: monet haluavat lisää nopeuskameroita, pakolliset alkolukot sekä yläikärajan ajamiselle.
  • Epäluottamus itseohjautuviin autoihin: huolimatta itseohjautuvien autojen edistysaskelista suurin osa ihmisistä on edelleen epäileviä – kahdeksan kymmenestä luottaa ihmiskuljettajiin enemmän kuin autonomisiin järjestelmiin.
  • Jakautuneet mielipiteet liikennerajoituksista: moniin maihin ja kaupunkeihin on tulossa uusia ajomääräyksiä ja -sääntöjä, mutta julkinen mielipide on jyrkästi jakautunut ja monet kritisoivat näitä muutoksia.

Koko Mobility Barometer 2024 -raportin pääset lukemaan tästä.

Liikkuvuusbarometrin 2024 Q&A (pdf)

MEKO Group on Pohjois-Euroopan johtava autojen varaosien jakeluyhtiö ja sen liikevaihto on noin 1,3 MRD€. MEKOn visio on mahdollistaa liikkuminen – tänään, huomenna ja tulevaisuudessa. MEKOn tavoite on olla kattavin kumppani kaikille, jotka ajavat, korjaavat ja huoltavat ajoneuvoja Pohjois-Euroopassa. MEKO on markkinajohtaja, jolla on toimintaa kahdeksassa maassa, 600 toimipistettä sekä 20 000 asiakasautokorjaamoa, mukaan lukien 4 500 omaan brändiin kuuluvaa korjaamoa. Näihin kuuluvat muun muassa Pohjoismaiden johtava autokorjaamo- ja varaosaketju Mekonomen, MECA, Balti Autosaad, BilXtra, FTZ, Fixus, Inter-Team, Koivunen, Fixus ja Sørensen og Balchen.

Liikkuvuusbarometrin toteutti Demoskop ja siihen osallistui yli 4 000 vastaajaa Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta. 

Jaa artikkeli: