Mekonomen lehti

Portugalin MM-ralli tarjoili Pajarin autokunnalle pohja-aikoja ja draamaa

Sami Pajari ja kartanlukija Enni Mälkönen ajautuivat Portugalin MM-rallissa vaikeuksiin jo torstain avauserikoiskokeella. Yleisön iloksi rakennettu ympyrän muodossa kierrettävä este koitui kohtalokkaaksi pistejahdin kannalta. Osuma betonirenkaaseen vei sijoituksia läpi perjantainkin, normaaliin vauhtiin päästiin vasta lauantain erikoiskokeilla ja sen jälkeen pohja-aikoja alkoikin tulla tasaiseen tahtiin.

Pajarin autokunta osui kilpailun avauspätkällä matalaan esteeseen oikealla etukulmallaan, kun kyseistä donitsia suoritettiin myötäpäivään.

– Autosta ei aivan matalia esteitä näe kovin helposti ja oletin meidän olevan turvallisella kohdalla. Ajokki kuitenkin osui esteeseen ja käytiin siinä kahdella pyörällä, tuumaili Pajari avauspätkän maalissa.

Torstain jälkeen kilpailijoilla oli vain lyhyt siirtymä Parc Fermehen, jossa autoihin ei huoltotoimenpiteitä saa suorittaa. Seuraava huolto olisi vasta perjantaina illalla. Printsport Racingin mekaanikot olivat siis tässä kohtaa pakotettuja toimettomuuteen. Yön aikana täytyisi kuitenkin kuljettajaparin kanssa käydä läpi millä toimenpiteillä nämä aamulla auton kisakuntoiseksi saattaisivat.

Perjantaina aamulla alkoi autokunnalla kiivas remontointi siirtymällä, autosta löytyvillä tarpeilla kuljettajakaksikko saisi auton kunnostaa. Oikean eturenkaan pyöräntuentaa korjattiin parhaan mukaan, mutta seurauksena oli kuitenkin 6 minuutin myöhästyminen perjantain avauspätkältä. Sen seurauksena tuli 60 sekunnin aikasakko rasitteeksi.

Perjantain kahdeksalla erikoiskokeella käytiin päivän puolivälissä vain renkaanvaihtohuollossa. Autokunta joutui sen yhteydessä jälleen remontoimaan ja nyt 10 minuutin myöhästyminen alueelta poistumisessa tuotti 100 sekuntia lisää aikarangaistusta. Perjantaina ajat kaikkiaan olivat kohtuullisella tasolla hieman rampautuneella ajokillakin, mutta toiseksi viimeisenä ajettu Arganil 2 tarjoili vielä rengasrikon ja lähes 2 minuutin aikatappion kärkeen.

Lauantaina suomalaisparin Toyota GR Yaris Rally2 oli täydessä iskussa ja ensimmäinen pohja-aika tuli heti ensimmäisellä erikoiskokeella. Ajo kulki aamupäivän aikana komeasti kärjen tahtiin, mutta päivän neljännellä erikoiskokeella tuli rengasrikon myötä jälleen reilusti takkiin. Päivähuollon jälkeen laitettiin jälleen kaasu pohjaan ja tuloksena oli kolme perättäistä pohja-aikaa. Myös päivän kaksi viimeistä erikoiskoetta sujuivat aivan kärjen tuntumassa, joten lauantain vauhti oli kaikkiaan erinomaista.

Sunnuntain neljälle erikoiskokeelle suunnattiin jälleen loistavassa ajovireessä. Heti aamuun pari pohja-aikaa lisää ja sijoitus luokan kokonaistilanteessa oli jo 8., kun se perjantaina oli alimmillaan ollut 22. Jälkimmäisenä ajettu legendaarinen Fafen erikoiskoe oli aamulla vielä paikoin sumun peitossa ja tämän vuoksi kuljettaja jo odotti erikoiskokeen ajamista iltapäivällä uudestaan.

– Ei ollut täydellistä lähelläkään. Aika paljon oli sumua, joten tulin paikoin aika varovasti. Myös hypylle olisi voinut tulla rohkeammin, mutta jäipähän parannettavaa iltapäivään, tuumaili kuljettaja.

Vielä yksi käänne kilpailuun kuitenkin mahtui. Toiseksi viimeisen erikoiskokeen maalin jo näkyessä aivan silmien edessä, jäi ajokki pehmeään tienpenkkaan kiinni ja kilpailu jäi kesken. Hyvästä yrityksestä jäi tällä kertaa isoimmaksi palkinnoksi kuusi komeaa pohja-aikaa WRC2-luokassa ja siitä saadut palkinnot kilpailun palkintojenjaon yhteydessä.

– Melkoisesti tapahtumaa mahtuu yhteen kilpailuun. Uskon että saimme kuitenkin erinomaisia todisteita auton potentiaalista soralla. Seuraavaksi isketään jo reilun parin viikon kuluttua Sardiniassa.

Tuloksia – WRC2-luokka

1. Jan Solans ESP 3:53:25.2 Toyota
2. Joshua McErlean IRL +3.2 Skoda
3. Lauri Joona FIN +1:47.4 Skoda
4. Fabrizio Zaldivar PY +2:14.4 Skoda

Sami Pajari & Enni Mälkönen FIN DNF Toyota

Jaa artikkeli: