Haluan parantaa toimialan mainetta omalla tekemiselläni.
Mekonomen yrittäjä Jussi Kortteus pitää rehellisyyttä tärkeimpänä arvona omassa yrittäjyydessään.
Jussi toimi aiemmin varastomiehenä metallifirmassa, mutta ajatus yrittäjyydestä oli kytenyt lapsesta saakka. Jussi halusi autotalon johtajaksi jo ala-asteikäisenä ja nyt matka unelmaa kohti on alkanut Mekonomen-yrittäjänä. Yrittäjyys alkoi ennen autohuoltoa peräkärryjen myynnistä.
Oman yrittäjyyden filosofiaa Jussi ei liiemmin pohdi, mutta kovaan työntekoon hän uskoo. Motto autohuollossa on että palvele asiakkaita kuten haluaisit itseäsi palveltavan.
Mekonomen erottuu vahvalla brandilla.
Meille tärkeintä on asiakaspalvelu ja työn jälki. Otamme molemmista vastuun. Brandilla luodaan mielenkiinto, mutta lupaus lunastetaan asiakkaille joka ikinen päivä.
Jos asiakas kokee kohtaamisen rehelliseksi on työn tekeminen helppoa. Autoalalla rehellisyyttä ei voi tarpeeksi korostaa. Tarjousvaiheessa pyritään välttämään yllätyksiä ja työn edetessä on ehdotonta pitää asiakas ajan tasalla. Perushuollossa hinta pitää aina. Viestittelen asiakkaille tarvittaessa WhatsAppilla ja laitan vaikka videoita ilmenneistä korjaustarpeista. Silloin asiakas voi luottaa siihen, että teemme vain tarpeellisia toimenpiteitä.
Jussi kehuu vanhaa esimiestään ja haluaa johtaa samalla tavalla tasavertaisesti, lattiatasolla. Nuorekas mekaanikkotiimi on töissä rennosti ja ammattiylpeyttä pidetään yllä huumoria unohtamatta. Siitä syntyy hyvää jälkeä asiakkaille.
Mikä on unelma-asiakas?
Kaikki asiakkaat ovat unelma-asiakkaita. Kun asiakas lähtee hymyillen olemme onnistuneet ja silloin asiakas myös seuraavan kerran tarpeen tullessa palaa.
Minkälaisen kuvan toivoisit asiakkaille jäävän?
Luotettavuutta ei voi tarpeeksi korostaa. Se syntyy myös siisteistä toimitiloista ja selkeydestä asiakkaan kohtaamisessa. Toivon, että asiakkaat ajattelevat että teemme mitä lupaamme.Mitä töitä tehdään eniten?
Kausihuollot ja jarrutyöt ovat määrällisesti isolla edustuksella tekemästämme työstä. Asentajat tykkäävät haastavista töistä, mutta siinä kolikon toinen puoli on tietysti se, että ne ovat usein asiakkaalle valitettavan arvokkaita. Niinkin kuitenkin joskus käy, että autoihin tulee isompaa vikaa ja pidän siitä, että asiakas voi silloin tuoda auton motivoituneelle tiimille korjattavaksi.
Mitkä ovat yleisiä harhakäsityksiä autohuollosta?
Autoalaa koskevista väärinkäsityksistä suurin on se että asiakasta huijattaisiin. Ala on siihen itse syyllinen, mutta nykyisin läpinäkyvyys auttaa. Pyrimme itse intohimoisesti kertomaan asiakkaalle kaikesta rehellisesti ja missio omalta osaltamme on parantaa koko alan mainetta.
Mitä ihmiset tekevät väärin auton huoltoon liittyen?
Jonkin verran huoltoja jätetään tekemättä. Usein luullaan myös että huollossa vain vaihdetaan öljyt ja suodattimet. Teemme kuitenkin huoltoa ennakoivasti. Huoltokaavio sisältää todella paljon muutakin kuin vain ohjelman mukaiset vaihdot. Siihen kuuluu jarrujen, alustan ja nivelten tarkastukset, jakohihnan ennakoivan tarkastuksen ja niin edelleen.
Mitkä asiat lisäisivät eniten autoilun turvallisuutta?
Katsastuksen muutos kahden vuoden välein tapahtuvaksi lisäsi paljon korjaamojen vastuuta. Katsastusvälin kasvaminen antaa enemmän vastuuta huollon suosituksille. Toivoisin, että asiakkaat kuuntelisivat suosituksia tarkasti.
Mitä haasteita huollossa on?
Kehityksessä mukana pysyminen hybridien ja sähköautojen kanssa on meille iso haaste. Ohjelmistot ja työkalut kehittyvät myös hyvää vauhtia.
Mitä teet vapaalla?
Kyllä se on perhe, joka täyttää minun vapaa-aikani. Liikun myös mielelläni. Olen aika maanläheinen tyyppi.