Mekonomen lehti

Mekonomen Suomi yhteistyöhön varjoliitäjä Mika Virolaisen kanssa: kohta mennään satasta myös ilmassa!

Mekonomen Suomi näkyy nyt myös ilmassa, kun moottoroidun varjoliidon (eng. paramotoring) suomalaisässä Mika Virolainen pääsee vauhtiin uudella kirkkaankeltaisella siivellään.

Mikan upouusi Dudek Snake 4 -siipi nähdään ensimmäistä kertaa Qatarin World Paramotor Slalom Championships -kilpailussa helmikuun alkuvaiheilla. Tulikasteensa pyloneiden välissä tämä uusin malli saa todennäköisesti lauantaina 10.2.2024, jolloin kisa-areenan keliennusteet näyttävät vihdoin suotuisalta.
– Siipi on niin uusi, että sen valmistusmerkintäkin on 2/24. Itse asiassa tehtaan omistaja toimitti siiven minulle henkilökohtaisesti tänne kisapaikalle, Mika naurahtaa Qatarista kisatuulia odotellessaan.

Mikan moottorina toimii italialaisen Skyenginen valmistama 2-tahtinen, 2-sylinterinen ja 220-kuutioinen boxermoottori, jonka työntövoima on noin 110kg. Työntövoimaa antaa halkaisijaltaan 135-senttinen kolmilapainen hiilikuitupotkuri.

Vauhdikasta sisältöä on siis luvassa jo Qatarin MM-kisoista, kun yhteensä 55 pilottia ottaa mittaa toisistaan tiistaina 13.2. finaalikierroksiin päättyvässä kisassa. Mikan kyytiin pääsee muun muassa Mekonomen Suomen Instagram-profiilissa, jossa julkaisemme materiaalia kilpailun jälkeen!

Tietoa lajista:

Moottoroidulla varjoliitimellä kilpaillaan mittaamalla pilottien taitoja muun muassa lentosuunnistuksessa, tarkkuuslaskussa ja erilaisissa matalalentotehtävissä. Vauhdikkain kilpailumuoto on slalom, jossa kilpailijat lentävät matalalla 8–12 metrin korkuisista ilmatäytteisistä pyloneista (keiloista) tehtyä rataa pitkin lentonopeuden ylittäessä jopa 100km/h. Slalom-kilpailut toteutetaan turvallisuussyistä veden päällä ja mielellään rauhallisessa kelissä. Kilpailuissa käytetään FAI:n (World Air Sports Federation) sääntöjä. (1

 

Teksti: Elsa Pankkonen
Kuvat: Navid Saleki ja Mika Virolainen
Video: Navid Saleki

Lähteet:

Jaa artikkeli: