Mekonomen lehti

Mekonomen Suomi Sami Pajarin kyydissä: ykkössija Puolasta!

Rallin MM-sarjan sorakisoissa WRC2-luokan voittovauhtiin päässeet Sami Pajari ja kartanlukija Enni Mälkönen jatkoivat menestyksekkään Sardinian osakilpailun jälkeen voittojen tiellä myös Puolassa. Loppukauden kisoja ajatellen Printsport Racingin Toyota GR Yaris Rally2 on nyt vahvassa iskussa, riippumatta siitä missä kilpaa ajetaan.

Puolassa kilpailu käynnistettiin torstai-iltana aivan huoltoalueen kupeessa sijaitsevalla Mikolajki Arenan yleisöerikoiskokeella, jossa viikonlopun aikana vierailtiin peräti viidesti hieman eri muodoissa. Avaus sujui Pajarin autokunnalta kärjen tuntumassa neljänneksi nopeinta vauhtia.

Perjantain avauksena ajettiin kilpailun pisin erikoiskoe Stańczyki, joka oli mitaltaan 29,40 kilometriä ja erikoiskoe sopi suomalaisparille erinomaisesti, tuloksena pohja-aika. Kun sama erikoiskoe ajettiin uudestaan iltapäivällä, oli tuloksena silloinkin pohja-aika. Perjantain seitsemästä erikoiskokeesta kaksi jouduttiin perumaan yleisön aiheuttamien ongelmien vuoksi.

Johtopaikka oli suomalaishallinnassa 8,9 sekunnin erolla Puolan omaan rallisankariin, Skodalla ajavaan Kajetan Kajetanowicziin. Sarjan kokonaistilanteessa tasapisteissä Pajarin kanssa Puolaan startannut Ruotsin Oliver Solberg oli Skodallaan vasta seitsemäntenä, reilun 33 sekunnin päässä.

– Hyvä päivä oli. Suunnitelmana oli puskea heti alusta alkaen ja se näyttääkin onnistuneen. Auto on tuntunut hyvältä ja olemme todella nauttineet Puolan nopeista pätkistä, kertoi Pajari perjantain päätteeksi.

Lauantain ohjelmassa oli seitsemän erikoiskoetta, joista Pajari ja Mälkönen takoivat pohjat kolmelle ensimmäiselle. Lähin uhkaaja Kajetanowicz joutui päivän kolmannella keskeyttämään pienen ulosajon jälkeen. Neljän ajetun erikoiskokeen jälkeen käytiin huollossa ja johtopaikka oli Pajarilla hallussa 32,6 sekunnin erolla Viron Robert Virvekseen, jonka Skoda oli kulkenut 2,9 sekuntia Solbergia nopeammin.

– Tosi hyvä aamupäivä oli ja saatiin kaulaa kurottua hyvin lisää, sääli että “Kajto” tippui pois. Mutta ei tämä helppo paikka vielä ole ja hyvä rytmi täytyy tästä pitää viimeiset puolitoista päivää. Koitetaan jatkaa samalla lailla.

Päivähuollon jälkeen suomalaisparille kirjattiin vielä päivän neljäs pohja-aika, mutta päivän kahdella viimeisellä erikoiskokeella oli jo varaa kahdesti ajettavien erikoiskokeiden huonokuntoisimpia osuuksia tulla hieman varovammin. Takana Solberg oli noussut toiseksi 26,3 sekunnin päähän, vain 3,1 sekuntia kauempana kolmantena oli Virves.

– Parilla viimeisellä hieman soviteltiin vauhtia pahimpien urien ja röykkyjen kohdalla riskittömämpään tasoon, mutta muutoin on vauhtia pidettävä jotta rytmi säilyy, niin välttyy useimmin virheiltä, kertasi Pajari lauantain päätteeksi.

Sunnuntaille ajettavaa oli jäljellä neljän erikoiskokeen verran, mittaa yhteensä reilut 63 kilometriä. Päätöspäivän avaus tuli mallikkaasti, suomalaispari jäi vain 0,6 sekuntia Virveksestä, joka nosti onnistumisellaan itsensä jälleen luokan toiseksi, 28,8 sekunnin päähän Pajarista.

Eron ollessa nyt taakse kohtuullisen reilu, olisi loppupäivän osalta tiedossa riskipaikkojen osalta järkevää ajoa. Kun kaksi erikoiskoetta oli ajamatta, oli Virves jäänyt 24,4 sekuntia, josta puolestaan Solberg 5,2 sekunnin päässä. Ruotsalaiskuljettajan menestyshalun tietäen, olisi edellä olevien ajettava vielä varsin kovaa, mutta virheettömästi.

Toiseksi viimeisellä erikoiskokeella rengasrikkojen uhreiksi osuivat toisena ollut Robert Virves, sekä neljäntenä ollut Pierre-Louis Loubet. Pajari ja Solberg saivat ajaa viimeisen pätkän ilman riskejä, kolmantena ollut Nikolay Gryazin koki nyt rengasrikon ja viidenneksi pudonnut Viron Robert Virves ajoi huikean pohja-ajan nostaen itsensä takaisin podiumille kolmanneksi.

– Tuntuu tosi hyvältä nyt. Täysiä alusta loppuun oli pitkälti kisan teema. Täytyy todella kiittää kaikkia jotka meitä tukevat ja tämän mahdollistavat. Eilen useampikin toimittaja kysyi, “entä jos et voitakaan?” Nyt emme saa sitä koskaan tietää, tuumaili Pajari kilpailun maalissa, samalla voiton kunniaksi nyrkkiä puiden.

Voitollaan Pajarin autokunta nosti itsensä WRC2-pisteissä toiseksi, vain 3 pisteen päähän johtopaikkaa pitävästä Ranskan Yohan Rosselista. Samalla siirryttiin pistejohtoon WRC2 Challengerissa, jonka pisteistä ajavat kuljettajat jotka eivät ole luokan WRC2-mestaruutta aiemmin voittaneet, tai kerryttäneet tiimipisteitä WRC-pääluokassa.

Pajarin autokunta tavoittelee kauden viidensiä pisteitään 2,5 viikon kuluttua käynnistyvässä Latvian MM-rallissa. Suomen MM-rallissa elokuun alussa tapahtuu debyytti pääluokassa Toyotan Rally1-ajokilla, mutta loppukauden kilpailusuunnitelma sen jälkeisistä kilpailuista on vielä avoinna.

Tuloksia – WRC2-luokka

1. Sami Pajari & Enni Mälkönen FIN 2:40:58.3 Toyota
2. Oliver Solberg SWE +22.0 Skoda
3. Robert Virves EST +1:23.3 Skoda
4. Georg Linnamäe EST +1:23.9 Toyota
5. Pierre-Louis Loubet FRA +1:26.9 Skoda

Epävirallinen pistetilanne – WRC2-luokka

1. Yohan Rossel FRA 71
2. Sami Pajari FIN 68
3. Oliver Solberg SWE 61
4. Jan Solans ESP 48
5. Nikolay Gryazin ANA 48

Epävirallinen pistetilanne – WRC2 Challenger

1. Sami Pajari FIN 75
2. Jan Solans ESP 56
3. Nikolay Gryazin ANA 55
4. Lauri Joona FIN 53
5. Nicolas Ciamin FRA 48

 

Teksti: Sami Pajarin mediatiimi
Kuvat: Rallypixels

Jaa artikkeli: