Kun asiakas jatkaa tyytyväisenä matkaa, niin olen toiminut hyvin
Julkaistu: 28.10.2019
Haastattelimme Mekonomen yrittäjää, Joni Meriläistä, joka toimii korjaamopäällikkönä ja yrittäjänä Kajaanin ja Sotkamon Mekonomen Autohuolloissa.
Joni tietää että alan jatkuva kehitys tuo mukanaan haasteita autohuollon parissa toimiville ammattilaisille. Joni on nuorempana tehnyt töitä monella eri alalla, ennen kuin päätyi korjaamopäälliköksi, ja sen jälkeen yrittäjäksi. Joni pitää luotettavuutta tärkeänä kilpailuvalttina ja hänelle on tärkeää että asiakkaalle jää hyvä mieli asioinnista.
Mitä teit aiemmin työksesi ja kuinka ryhdyit Mekonomen-yrittäjäksi?
Nuoruudessa tein monia eri töitä puualalla, vartijana ja monena muuna. Kaveri haki korjaamopäälikköä 2013. Sain opetella johtamaan. Valitettavasti työnantajani menehtyi äkillisesti ja sen jälkeen ryhdyin yrittäjäksi. Autoja olen rakentanut ikäni.
Onko yrittäjyydessäsi jokin motto tai filosofia?
Aina täysillä.
Kuka on auttanut sinua urallasi?
Yrittäjä saa saappaat vetää itse jalkaan. Perhe on tietysti tärkeä ja hienon henkilökunnan kanssa on hyvä painaa hommia. Työyhteisö ja huumori ovat yrittäjällekin tärkeitä.
Millä Mekonomen erottuu kilpailijoista?
Hyvä kysymys! Kilpailu on tiukkaa, mutta pystymme laadulla ja asiakaspalvelulla sekä hyvällä takuulla saamaan ihmiset luottamaan meihin.
Mitä itse teet joka päivä asiakastyytyväisyyden eteen?
Täysillä mennään ja teen kaiken minkä voin asiakkaiden eteen. Kun asiakas jatkaa tyytyväisenä matkaa niin olen toiminut hyvin. Panostan henkilökunnan viihtymiseen ja se kantaa asiakkaille hyvänä palveluna.
Millainen on rehellisyyden ja asiakkaiden kohtaamisen merkitys?
Alalla ei ole tilaa valkoisille valheille. Ne tulevat aina vastaan. Asiat kerrotaan kuten ne ovat. Kainuulainen on rehellinen.
Minkälainen porukka sinulla on töissä?
Meillä on Sotkamossa kuusi henkilöä ja Kajaanissa neljä ja minä korjaamopäällikkönä. Kaikki ovat ajoneuvoasentajia ja taustaa on mm. raskaskonepuolelta ja tuntuu että kaikki kasvavat koko ajan pätevyydessä.
Millainen on unelma-asiakas?
Jokainen asiakas on unelma-asiakas. Kaikki kohtaamiset ovat erilaisia ja niistä voi oppia.
Millaisen kuvan toivoisit asiakkaalle jäävän Mekonomen Autohuollosta?
Luotettavuus ja ammattitaito ovat peruspilareita ja mukava rehellinen maku on se minkä toivon pystyvämme jättämään.
Mitä töitä tehdään eniten?
Kaikki huolto- ja korjaustyöt tehdään, kausihuoltoja, öljynvaihtoja, pyörien suuntauksia ja niin edelleen. Teemme kausittain paljon myös rengastöitä.
Onko autohuollosta yleisiä harhakäsityksiä?
On varmasti. Hinnoittelussa on toimialalla menneisyyden painolastia. Me pyrimme ajattelemaan asiakkaan turvallisuutta ja silloin asiakkaan kanssa täytyy yhdessä käydä joskus läpi suosituksemme tärkeys ja asiakkaan toiveet. Merkkiliiketakuissa on paljon valistamisen paikkaa. Meillä takuu säilyy.
Millaisia haasteita autohuollossa on?
Jatkuvan kehityksen mukana pysyminen vaatii kaluston päivittämistä ja henkilökunnan kouluttamista. Muutos on pysyvää. Sähköautot on yksi iso kokonaisuus, joka otetaan isommin haltuun. Asentaja on vastuullisessa työssä, hän on vastuussa että asiakas lähtee turvallisella autolla liikkeelle. Ammattitaitoisen henkilökunnan saatavuus alueellisesti voi joissain paikoissa olla haaste.
Mitä teet vapaa-aikanasi?
Autoja.