Mekonomen Suomi Sami Pajarin kyydissä: Pajari selvitti Kroatian haasteen vihdoin ehjästi
Sami Pajari – Enni Mälkönen kaksikko ajoi sunnuntaina päättyneessä Kroatian MM-rallissa Rally2-autojen kamppailussa kolmanneksi. Kauden avauksessa Monte Carlon asfaltilla ensi-iltansa suorittaneen Toyota GR Yaris Rally2 -ajokin kanssa otettiin iso harppaus vauhdillisesti eteenpäin, josta todisteeksi tarttui muutama pohja-aika.
Tällä kertaa suomalaiskaksikko ei kamppaillut WRC2-luokan pisteistä, vaan nyt oltiin enemmänkin vertaamassa kehitystä kauden avanneeseen Monte Carlo-ralliin, sekä hakemassa pitkän kevättauon katkaisua ennen tiivistä kesäkalenteria.
Kroatian MM-rallin suhteen puheet pyörivät niin kuljettajilla kuin tiimeilläkin ennakkoon paljolti arvaamattomien sääolojen ympärillä, lauantaiksi odotettiin sateita, joten rengasvalintojen suhteen lauantaille monet pelasivat pelivaraa valintoihin jo perjantaina. Perjantain haastavuutta lisäsi se, että koko perjantai piti pärjätä aamulla mukaan valituilla renkailla ja parilla ek:lla oli yön aikana saatu luntakin maastoon. Päivällä ei ollut huoltotaukoa ollenkaan, vaan ainoastaan ns.rengashuolto Rijekassa päivän puolivälissä. Kaikkiaan perjantaina ajettiin 8 erikoiskoetta, joille mittaa kertyi 120 kilometriä.
Pajarin autokunnalla perjantai käynnistyi hieman tunnustellen, ajat olivat keskimäärin neljän joukossa, mutta kuitenkin selkeästi kärkikolmikkoa perässä. Perjantain kolmanneksi viimeisellä erikoiskokeella suomalaispari täräytti näyttävästi ison mainoskaaren läpi ajauduttuaan mutkassa leveäksi. Päivän kahdella viimeisellä vauhdin kohotus jo onnistui ehjästi ja ajamalla kolmen kärkeen, toiseksi viimeisellä pohja-ajastakaan ei jääty kuin 0,2 sekuntia.
– Ralli sujuu hyvin, ei isompia tilanteita. Autoon ja olosuhteisiin hieman totutellaan. Vielä on paljon asioita joita voidaan parantaa, mutta kaikki hyvin, kommentoi Pajari aamupäivän jälkeen, mutta iltapäivän jälkeen oli jo selkeästi taistelu-ilmettä kaivettu esiin.
– Tapahtumarikas päivä kuten täällä Kroatiassa usein on. Tykkäsin erityisesti noista päivän parista viimeisestä pätkästä, nautin kovasti.
Perjantain jälkeen eroa kärkipaikalla ajaneeseen Nikolay Gyaziniin oli 1:02,2, joten aikatappiota oli kertynyt päivän aikana melko tarkalleen 0,5 sekuntia kilometrillä.
Lauantaille kuljettajat odottivat sateita, osa enemmän, osa vähemmän. Luultavasti kenellekään ei osuneet rengasvalinnat täysin optimaalisiksi. Perjantaista poiketen, lauantaina päästiin kuitenkin ihan kunnolliseen huoltoon päivän puolessa välissä.
– Ensimmäinen pätkä tuli hyvin, mutta täällä kova rengas olisi ollut parempi. Nyt tuntui etten ajanut edes rallia, vaan enempikin kruisailin.Aamupäivän kaksi jälkimmäistä pätkää sen sijaan tulivat jo huomattavasti kovempaa. Tuloksena pohja-aika, sekä toiseksi nopein aika.
– Hyvä aamun legi meille, saatiin kisan ensimmäinen pohja-aikammekin ajettua. Auto toimii hyvin ja ajamisen suhteen on hyvä flow-tila, ajetaan puhtaasti mutta kovaa, se on todella nautinnollista, tuumaili Pajari päivätauolla.Iltapäivä noudatti pitkälti aamun kaavaa, kaksi ensimmäistä sujui hieman vaisummin, mutta kaksi jälkimmäistä sujuivat jälleen erinomaisesti, tuloksena kaksi pohja-aikaa.
– Kokonaisuutena hyvä päivä ja päivän loppuun vielä pari pohja-aikaa. Viimeiselle osui vielä komea sivuluisu, jossa ei onneksi pienen aikatappion lisäksi käynyt muuta.
Lauantain päätteeksi Pajarin autokunta oli noussut kolmanneksi ja hyvän vauhdin varmistukseksi kaksikko oli pelkkiä lauantain aikoja vertailtaessa päivän toiseksi nopein. Johtopaikkaa pitänyt Gryazin oli vain 3,6 sekuntia nopeampi päivän 109:llä erikoiskoekilometrillä.
Sunnuntai käynnistyi hieman kaksijakoisesti, aamun ensimmäisellä erikoiskokeella jälleen toisiksi nopein aika, jo tavaramerkiksi muodostuneella 0,2 sekunnin erolla. Päivän toisella erikoiskokeella riitti tapahtumia aina useita MM-sarjan kärkinimiä myöden, suomalaisautokunta tuli ek:n puhtaasti, mutta harmillisesti jo viime vuonna erikoiskokeen erinomaisesti suorittanut Gus Greensmith löylytti nyt 12,5 sekuntia kovempaa ja nousi enää 2,4 sekunnin päähän.
– Jaa miten tuli, no sehän riippuu miten Gus tulee. No, hyvin se tuli siltikin.Lopullinen ratkaisu jäisi viimeisen erikoiskokeen varaan, mutta selvää olisi jo tässä kohtaa että vauhti on kauden avanneeseen Monte Carloon verrattuna Printsport Racingin Toyota GR Yariksella ottanut ison harppauksen eteenpäin.
– Teknisesti on saatu auton säätöjä parannettua paljon etenkin liukkaaseen olosuhteeseen. Kun kuski tottuu autoon ja luotto kasvaa, niin sieltä sitä vauhtia tulee, tuumaili Printsportin tallipäällikkö Eero Räikkönen ennen päätöspätkää.
Kova kamppailu jatkui läpi viimeisen erikoiskokeen äärimmäisen jännittävänä, Greensmith tuli jälleen äärimmäisen kovaa, mutta Pajari vastasi parhaansa mukaan. Väliajat olivat aivan täpärällä tuleeko Greensmith tuloksissa ohi vai ei. Greensmith otti nopeimman ajan, mutta Pajari taipui vain 3,5 sekunnilla, joten kolmossija suomalaisparille 0,3 erolla kokonaistilanteessa.
– Tämä oli suunnitelma. Tulin kuin hullu erikoiskokeen alkupuolella ja taisimme pari, kolme tai neljäkin kertaa osua ties mihin. Auto täristi pitkällä suoralla niin ettei meinannut eteensä nähdä, mutta läpi päästiin ja pidettiin sijoituksemme, iloitsi Pajari kovan taiston päätteeksi.
Eroa voittoon ajaneeseen Gryaziniin kertyi kokonaistilanteessa 1:01,4, joten perjantain jälkeen eroa onnistuttiin jopa aavistuksen kaventamaan.
Tuloksia – Rally2-luokka
1. Nikolay Gryazin BG 2:49:44.9 Citroen
2. Yohan Rossel FRA +38.2 Citroen
3. Sami Pajari & Enni Mälkönen FIN +1:01.4 Toyota
4. Gus Greensmith GBR +1:01.7 Skoda
5. Pepe López ESP +2:41.0 Skoda
Kuvat: Rallypixels